Almondine-sokker

Enda et par sokker er ferdige. Jeg har tidligere skrevet om disse sokkene her.

Sokkene er strikket p pinner nr. 2, 5 og med strmpe-garnet Silja i fargen bl nr. 332. Jeg velger konsekvent nylonforsterket ullgarn til sokker, slik varer dem lengre for dem fr ekstra slitestyrke.

Oppskriften er hentet fra en av mine favorittstrikkebker Sock Knitting Master Classog brer navnet Almondine.Mnsteret er greit memorere og sitter noks fort i fingrene. De ser mye mer avansert ut enn hva dem egentlig var strikke. Og det er jo grei avkastning!

Jeg har lagt opp med Channel-Island-opplegg. Dette er en elastisk oppleggskant som er spesielt fin til 1 rett og 1 vrang ribb eller rillestrikk. Dette er en av de oppleggskantene jeg bruker mest. Litt ekstra jobb, men s blir resultatet bra ogs!

Hlflappen er strikker i teknikken forsterka hl, en teknikk jeg bruker i mine slitestreke herre- og damesokker.

Jeg har felt vesentlig flere masker i hver side, enn hva oppskrifta tilsa, men det er fordi jeg har en veldig liten og smal fot. Dette har jeg gjort for at sokkene ikke skal bli slarkete p fttene mine. Dette har frt til at mnsteret nestener p tur under foten, men jeg har bestemt meg for at det likevel ergodkjent.

Tfellingen skulle vre i sidene, men det frte til at tpartiet ble i overkant romslig, derfor gikk jeg for klassisk stjernet-felling.

*2 rett sammen, 5 masker rett* ut omgangen. Strikk s 5 omganger uten felling.

*2 rett sammen, 4 masker rett* ut omgangen. Strikk s 4 omganger uten felling.

*2 rett sammen, 3 masker rett* ut omgangen. Strikk s 3 omganger uten felling.

*2 rett sammen, 2 masker rett* ut omgangen. Strikk s 2 omganger uten felling.

*2 rett sammen, 1 masker rett* ut omgangen. Strikk s 1 omganger uten felling.

*2 og 2 rett sammen* ut omgangen. Klipp trden og dra den gjennom resterende masker.

Jeg har festet trder p ribbestrikk og jeg har festet trder p glattstrikk.

Litt improvisasjon ble det, og jeg er fornyd!

#sockknittingmasterclass #almondine #sokker

Lik strikkepikens facebookside og f jevnlig oppdatering om strikkeprosjekter og tips!

6 fine kommentarer

Maren

28.10.2015 kl.21:08

Dem var fine og helt sikkert gode og varme, du er flink:):)

Strikkepiken

28.10.2015 kl.21:09

Maren: Takk og takk :) og ja, de er gode og varme :)

Linn Therese Dagsland

28.10.2015 kl.21:12

nsker takke deg for at du gir meg lesestoff denne onsdagskvelden! Superdupertakknemlig for at akkurat DU blogger <3 nsker deg en fantastisk kveld videre!

Strikkepiken

28.10.2015 kl.21:18

Linn Therese Dagsland: S bra at du syns strikking er spennende og at du liker det jeg skriver :)

En flott hstkveld nskes i retur :)

Stein Hagen

01.11.2015 kl.12:40

Gode of varme sommer :) Ha en fin helg :)

Strikkepiken

01.11.2015 kl.14:24

Stein Hagen: Ja, de er det :) God helg til deg og dine :)