Higgins Jakke i halvpatent

Vinterens strste prosjekt er ferdig Higgins Jakke i halvpatent. Det har vrt et prosjekt som har bydd p en rekke utfordringer, og jeg har mtte ta skrittet ut i det ukjente og lrt meg noen nye teknikker. Helt greit det for det er jo slik en utvikler seg og den kretive horisonten sin!

Jakken er strikket i ribb og i halvpatent p pinner nr. 3 og 3,5. Garnet jeg har brukt er Peer Gynt fra Sandnesgarn, veteranen innenfor norsk ullgarn. Fargene jeg har brukt er gr nr. 1042 og brun nr. 3082. Jeg har aldri strikket havlpatent og det har jeg mtte lre meg, se bloggposten Hvordan strikke halvpatent?

Jeg har tatt utgangspunkt i oppskriften til Sandnesgarn sitt hefte til fjells 1011 barn - voksne. Jeg mistenker at dette heftet er utgtt, og dermed ikke er i salg lengre, men ta dette med en klype salt. I flge oppskriften jeg skulle jakken strikkes i delene forstykker, bakstykke og ermer frem og tilbake. Deretter skulle alle delene syes sammen. Jeg strikket heller for- og bakstykker i ett, og ermene rundt som deretter ble felt sammen med bolen i raglanfelling. 

Jeg har lagt opp med Italian tubular Cast On som gir en fin og elastisk kant. 

Jakken skulle opprinnelig ha lommer, disse skulle strikkes p en svrt upraktisk mte i tillegg til at dem var veldig grunne. Jeg valgt heller  strikke lommene p innsiden. Dette gir helt klart et mer profft uttrykk.

Lommeposene er i glattstrikk, slik at de ikke skal bule mer enn ndvendig. 

Ribben p lommekanten har jeg felt av med Tubular Bind Off. Denne avfellingen passer veldig fint til oppleggsmetoden jeg har brukt, som bidrar til et mer sammenhengende helhetsinntrykk. 

Armene er felt inn p bolen med raglanfelling. For f bde en praktisk og dekorativ effekt av dette har jeg funnet ut Hvordan f fine fellinger p halvptent og ribb?

For ke til ut p selve armen har jeg mtte finne en tilsvarende mte ke p. Dette skriver jeg om i bloggposten Hvordan fr fine kinger p halvpatent og ribb med 1 rett og 1 vrang? (Men det glemte jeg selvflgelig ta bilde av nr jakka ble ferdig...)

For gjre jakken litt mer spennende og annerledes, ble det valgt ha en annen farge p dem. Men det var et bevist valg bruke samme farge som p knappene. For f en ren stripe nr jeg har gjort fargebytte p omgang nr. 2 i mnsterrapporten, alts strikket frste gr omgang som rette masker fra vrangsiden. 

Under ermene har jeg satt av masker og sydd hullet sammen om maskesting. Dette blir finest, ingen hard kant eller sm!

Jakken ble felt av i halsen, fr kragen ble sydd p, og den ble felt av med avfelling jeg skriver om i Hvordan felle av halvpant og andre mnstre?

Jakken har sjalskrage som er strikket i 1 rett og 1 vrang, som deretter er sydd sammen med maskesting midt bak. Jeg har mtte lre meg Hvordan sy maskesting p ribb? Dette skulle vise seg bli en brilliant metode!

Stolpene er strikket horisontale i ribb med 1 rett og 1 vrang. Senere har jeg sydd dem og sjalskragen fast med madrassting. Litt ganske s likt som p denne mten, men denne jakka har ikke belegg. Det er en av fordelene med strikke jakker frem og tilbake, ingen klipping og ikke behov for belegg fordi det ikke blir noen srkant. 

Knapphullene er forsterket i sidene, og dette er en veldig grei og noks enkel mte strikke knapphull p. Disse blir ogs fine og stdige knapphull, fint til plagg som skal brukes mye. Denne knapphullvarianten bruker jeg primrt sett p enkle stolper, men de kan ogs brukes p doble knappestolper. Knappene er faktisk i plast, men det er ikke lett f ye p!

Jeg har skytet de fleste nye nstene sammen med denne metoden, som gjr at jeg slipper feste flest mulig trder. Der har virkelig ubehandlet ull en fordel! Men noen trder var ikke til komme utenom, og da har jeg brukt denne teknikken Hvordan feste trder p ribbestrikk og vrangborder?

N er den overlevert til han som skulle ha den, og jeg legger ikke skjul p at det var deilig f levert i fra seg denne ferdige jakken!

#higginsjakke #halvpatent #herrejakke #strikk

Lik strikkepikens facebooksiden og bli jevnlig oppdatert om strikketips og nye prosjekter!

10 fine kommentarer

Evelin

30.03.2016 kl.17:17

S fin strikke genser nsker deg en fin dag ;)

Strikkepiken

30.03.2016 kl.17:39

Evelin: Takk :) Det er bare begynne det ;)

Jesus 4 a Reason

30.03.2016 kl.22:41

S fin :-) skulle nske jeg klarte og f til noe snt. Blir s imponert :-) ha en fin kveld

// Benedicte

Strikkepiken

31.03.2016 kl.11:08

Jesus 4 a Reason: Mange takk skal du ha! :)

En flott dag nskes i retur :)

Birgitte

01.04.2016 kl.23:30

Kjempefin! Nydelig utfrt!

Strikkepiken

02.04.2016 kl.08:41

Takk og takk :D

Matilde Skr

02.04.2016 kl.10:06

Hei, veldig fin jakke, men ikke minst for en blogg! Liker veldig godt hvor for-seg-gjort alle arbeidene dine virker, ser jo ikke ut som du strikker en eneste skjev maske :) i tillegg til all strikke-nerdinga, det liker jeg godt selv sette meg inn i. St p! Gleder meg til lese mer...

Strikkepiken

02.04.2016 kl.12:52

Matilde Skr: Hei og takk for en veldig flott kommentar! :)

Jeg liker at ting blir gjort ordentlig, men noen skjeve masker blir det nok likevel ;)

Du er selvflgelig hjertelig velkommen innom nr det mtte passe :)

Frida

02.04.2016 kl.15:00

Du er s utrolig flink! Bruker mange av dine tips! Tusen takk :)

Den jakka ble rlekker :D

Strikkepiken

02.04.2016 kl.15:51

Frida: Oy! Mange takk skal du ha for en kjempefin kommentar! <3

Det er s kjekt hre at de som titter innom og leser det jeg skriver, drar nytte av innholdet :D