Albin – en liten kofte i pikefarver

Siste tiden har jeg strikket på en liten kofte til en liten jente. Mønsteret var helt ukjent for meg, men et trivelig bekjentskap å treffe på. Oppskrifta ligger gratis ute på Koftegruppa på facebook.

Jeg har tidligere presentert prosjektet her og skrevet litt om monteringa her.

Kofta er strikket på pinne nr. 3 og 3,5. Garnet jeg har brukt er Smart fra Sandnesgarn i fargene hvit 1002, gammelrosa 4715 og vinrød 4554. 

Garnet har jeg ikke strikket med tidligere, men syntes garnet var helt greit og strikke med og resultatet blir jevnt og fint. Garnet er superwasbehandlet og i 100 % ull, ideelt for små barn.

Så hvilke supertriks har jeg brukt på denne kofta?

Jeg har lagt opp med Channel Island cast on, en favoritt til vrangbord i 1 rett og 1 vrang.

Jeg har strikket “rene” striper i vrangborden.

Jeg har festet tråder på vrangbodren på elastisk og usynlig måte.

Jeg har festet tråder på glattstrikket på en elastisk og usynlig måte.

Jeg har formet halsen uten felling, søm og klipp – forkortede pinner.

Jeg har montert kofta med enkle stolper.

Jeg har sydd i armene.

Jeg har strikket forsterkede knapphull.

Selv om oppskrifta beskriver stjernebord på armene ble dette droppet, fordi det ble rett og slett for fullt på den lille kofta i str. 2 år. 

En trivelig kofte å bli kjent med!


#norskstrikk #kofte #strikkekofte

Lik strikkepikens facebookside og få med deg alle nye innlegg etterhvert som de postes!

11 kommentarer

Siste innlegg