Tiny Toes – rosa og blå barnesokker fra Garnstudio

Sokkestrikk er en aktivitet jeg ofte putter inn mellom andre prosjekter. Dette er populære gaver, men jeg må innrømme at jeg går lei om jeg strikker mange par på rappen. Derfor er det fint å strikke litt sånn innimellom. Variasjon har jeg funnet ut er nøkkelen!

Oppskriften er fra Garnstudio og heter Tiny Toes. Dette er en oppskrift jeg har strikket mange ganger før, dette fordi passformen er god. Blant annet DISSE babysokkene fra Drops og som en del av et større sett HER. Pinnene jeg har brukt er nr. 2,5. 

Fabel, som er anbefalt i oppskrifta, er et helt supert sokkegarn, men muligens litt tynt til pinner nr. 2,5. Jeg har derfor gått for et litt tykkere garn for å få en mer kompakt strikkefasthet. Titt gjerne innom mine innlegg Riktig strikkefasthet – prøvelapp en billig investering?Velge et annet garn enn oppskriften anbefaler – men hvordan? og Hvordan velge riktig garn til riktig bruk?

Det rosa garnet er en rest etter Rosa sokker fra Garnstudio, som jeg strikket tidligere i sommer. Garntypen er strømpegarnet Silja fra Sparkjøp i fargen cerise nr. 352.

Sokkene er lagt opp med samme oppleggsmetode som jeg bruker i mine slitesterke herre/damesokker. Jeg strikker alltid første omgang etter jeg har plukket opp maskene, vridd rett, av den enkle grunn av at dette blir penest. Dette gjør jeg også i sistnevnte oppskrift. 

Det blå garnet er en rester etter Happy-Go-Lucky boot socks og Almondine-sokker. Garntypen er strømpegarnet Silja fra Sparkjøp i fargen blå nr. 332. Disse er identiske, sett bort fra fargen, som de rosa paret.

Sokkene er felt med fellinger som heller til høyre og eller venstre. Trådene er festet på ribb SLIK og på glattstrikk SLIK.

Jeg har erfart at både store og små føtter trenger gode ullsokker, men de små er ekstra kjekke for de blir ekstra fort ferdig og her kan restegarnet fint brukes!

4 kommentarer
    1. Gjør det kanskje feil? Vet ikke helt. Men blir små hull som gjør at det ikke blir pent! Må nok til farmor med neste sokk, så hun kan lære meg.. Men jeg er så sta.. Skal helst klare det selv!

    2. Charlotte: Kanskje det? Jeg har god erfaring med å ta første maske løst av på hver pinne, når hælflappen strikkes. Så strikker jeg opp-plukkinga gjennom begge maskebuene. Deretter strikker jeg første omgangen over de opplukka maskene vridd. Håper dette gir mening!

      Å klare alt selv er en veldig fin innstilling etter at du har lært noe 😉 Uansett, lykke til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg