Telemarkskofte med rundfelling

Jeg har ftt flere etterlysninger p denne kofta og nr det kommer bilder og tekst om dem. Men av og til s blir det litt snnlife gets in the way.Og som ikke det skulle vre nok har jeg vrt veldig uinspirert p bildefronten. Heldigvis hjelper flott vr og behagelige temperaturer.

Kofta har faktisk vrt ferdig i lang tid og jeg har rukket bruke den en hel del. Oppskriften har jeg kokt sammen selv. Men jeg har tatt utgangspunktklassikerheftet fra Sandnesgarn og mnsterdiagrammene der. Videre s fant jeg meg ei rundfellingskofte med samme garntykkelse som jeg ville bruke, og brukt snn ca maskeantallet derfra.

Kofta er strikket i babyull fra Sparkjp, i fargene natur nr. 800 og koksgr nr. 827. Jeg har brukt pinner 2,5 og 3.

Bde p armene og bolen ble langt opp med Channel Island opplegg. Dette er min absolutte favoritt-oppleggsmetode som er kjempefin bruke til vrangborder 1 rett og 1 vrang.

For f fin overgang mellom den hvite kanten og resten av vrangborden har jeg brukt denne teknikken for f rene striper p vrangborder. Ribbekantene er strikket med teknikkenvridd vrangboder.

Jeg har laget noks trange armer, for jeg liker den nette fasongen som blir. Ikke mer en 60 masker ble lagt opp, og jeg begynte ikke kingen fr etter mnsteret nede p armen. S har jeg sydd sammen hullene under armene med maskesting.

For f stripene p arme til mtes fint i begynnelse og slutt, s har jeg strikket striper i runden uten hakk. Et kjempesmart lite triks!

Kofta har ftt doble stolper, det er stolpene jeg liker best til s tynt garn. Det frer til mer stabilitet og hindrer til en viss grad at knapphullene buer ut, nr stolpene blir brukt.Det er bde strikket en rille der jeg har plukket maskene, langs klippekanten, og det er strikket en rille for bedre brette stolpen.

Jeg har ogs strikket perfekte kanpphull til doble stolper. Som ogs har rukket bli enfavoritt!

Kofta har innsving i livet. Jeg er virkelig begeistret for at det tradisjonelle norske mter det feminine. Jeg har integrert fellingene og kingene i lusene. Hver rapport er 5 omganger i hyden, s her er det felt/kt hver 5. omgang. Jeg har brukt fellinger som ker mot hyre og vendtreog kinger som heller mot hyre og venstre.

Jeg har ogs kt med samme frekvens midt under armene. Resultatet blir mye renere med ta hensyn til mnsteret, og plagget oppleves som godt se p. Dette i motsetning til at det kes hver 4. eller 6. omgang. Det m jo selvsagt tas med i betraktningen hva som str i oppskriften som brukes som utgangspunkt, men sm endringer har lite si for passformen.

Alt mnsteret i all sin prakt. Telemark har helt klart noe vakkert by p!

Halskanten har ogs ftt en hvil stripe, like fr avfelling.

2 generelle teknikker jeg ogs har brukt er hvordan feste trd p glatt- og rillestrikk?og hvordan feste trd p ribbestrikk og vrangborder?

Selv om jeg p ingen mte er en akrobat er det veldig fint komme ut i naturskjnne omgivelser. Og hopp og sprett og tjo og hei (sterkt inspirert av Ntteliten) er en del av vokabularet mitt, s da er det kanskje p tide praktisere slik man preker...?

Jeg har ogs skrevet en bloggpost om hvordan ta vare p og vaske ullplagg?som kan vre greit f med seg.

Jeg har ftt en del foresprsler om jeg kan dele mnster eller strikke denne kofta for andre. Denne kofta er nok forbehold bare meg, for jeg syns det er stas ha ting som bare finnes en av!

Uniformen min har blitt kofte med bukse eller kjole. Varmt og prakisk, s helt greit!

#Telemark #Telemarkskofte #TelemarkMedRundfelling #rundfelling #strikking

Lik strikkepikens facebookside og f jevnlig oppdateringer om kreative sprell og gode tips!

32 fine kommentarer

Bozena

30.05.2015 kl.23:34

Ett otroligt fint arbete! Jag uppskattar att du skriver vilka tekniker du har anvnt - det r imponerande hur mycket du kan! Tack :-)

Strikkepiken

31.05.2015 kl.00:07

Bozena: Mange takk skal du ha :) Jeg liker g metodisk til verks, og det er jo en bonus at lesere finner det jeg skriver, nyttig :)

Lena

31.05.2015 kl.02:05

S fantastisk nydelig! Telemarkskofta kledde virkelig godt rundfelling!

Kommer du til skrive mnster p den?

/lena

Wenche Abeltun Tarberg

31.05.2015 kl.10:24

Kjempefine kofte

31.05.2015 kl.10:27

Den kofta var kjempefin☺☺ Og s mange smarte teknikker du har brukt. Jeg har etterlyst Telemarkskofta med rundfelling diverse steder og s dukker den plutselig opp....☺Har du et mer nyaktig mnster med antall masker, fellinger osv som du vil legge ut??

Inger

Strikkepiken

31.05.2015 kl.10:46

Anonym: Hei og takk :) Ja, strikkenerde-faktoren er ganske hy :P

Jeg hadde snn delvis planer om gi ut oppskrift, men s langt har jeg kommet frem til at det er vanskelig f til ulike strrelser, samtidig som det stemmer med mnsteret.

Strikkepiken

31.05.2015 kl.10:46

Wenche Abeltun Tarberg: Takk skal du ha :)

Strikkepiken

31.05.2015 kl.10:47

Lena: Takk :) ja, syns dette ble er rimelig bra variant :)

Jeg har ikke planer om det med det frste, nei :)

Sarah

31.05.2015 kl.12:32

Denne var rett og slett bare helt nydelig! Det koksgr garnet gjorde seg virkelig i steden for svart. Telemarkskofta er s utrolig fin, men denne er den fineste versjonen jeg har sett!

Strikkepiken

31.05.2015 kl.12:47

Sarah: Mange takk :) Ja, svart hadde nok blitt i hardeste laget. Spennende eksperimentere med farger og teknikker :)

Tone

31.05.2015 kl.13:12

Vakker kofte med flotte og gjennomtenkte detaljer. S flink du er. :)

Strikkepiken

31.05.2015 kl.13:51

Tone: Tusen takk skal du ha :) ja, det kommer nok frem at jeg er rimelig opphengt i detaljer :P

Mona L. Torgersen

31.05.2015 kl.16:15

S utrolig flott den ble!! :-D Du er jo s dyktig :-D

Frida

31.05.2015 kl.16:46

S utrolig fin! :) Du er virkelig dyktig. Jeg er utrolig takknemlig for at du vil dele dine metoder. Tusen takk! Jeg har selv brukt flere av teknikkene p de tre mariusgenserne jeg har strikket. N strikkes det grytekluter av restegarnet der blant annet opplegg som kan strikkes fra to sider blir brukt :)

Igjen, tusen takk! :)

Strikkepiken

31.05.2015 kl.17:35

Fruemmel: Takk og takk :D :D

Strikkepiken

31.05.2015 kl.17:41

Frida: Mange takk skal du ha for gode ord :)

S kjekt at du lar deg inspirere av det jeg skriver om! Jeg syns det er litt rart, og selvflgelig veldig flott, f s god respons p det jeg sitter med hjemme i stua uansett. Men det er veldig fint nr andre kan dra nytte av mine utprvinger. Vet du, jeg hadde egentlig planer om bli lrer, men snn gikk det ikke. S n kombinerer jeg litt fra flere verdener her p bloggen :)

Du er selvflgelig hjertelig velkommen innom nr det mtte passe :)

Tone

31.05.2015 kl.18:05

Koften er aldeles nydelig og rundfelling passet veldig godt til dette mnsteret!

Strikkepiken

31.05.2015 kl.19:48

Tone: Takk :) Nr jeg frst skal gjre noe, liker jeg gjre det ordentlig :)

Frida

02.06.2015 kl.20:04

S bra du ogs fler du fr gjort noe godt ut av det :) Jeg er i allefall veldig takknemlig :D

Strikkepiken

02.06.2015 kl.20:46

Frida: Da er vel alle fornyd :P

Kristine

02.06.2015 kl.21:30

S fin den var til deg. S imponert over detaljene i tingene du lager. Du har kanskje noen tips til hvordan feste trder ved bytte av nster? Jeg pleier la endene henge lst, ogs feste de helt til slutt. Kanskje du har funnet en bedre finere metode?

Strikkepiken

02.06.2015 kl.21:40

Kristine: Takk og takk :)

Gr du inn p monteringsskole, mellom strikkepiken i headeren og overskrifta til siste blogginnlegget, vil du finne tre ulike mter lse dette med trdfesting.

Det finnes en metode som du nesten helt slipper og feste trder med, en variant til glatt- og rillestrikk og en til vrangborder/ribbestrikk. Lykke til :)

Maria

04.06.2015 kl.21:05

For en nydelig kofte og utrolig fine bilder :D Det er alltid inspirerende lese hvilke triks og tilpasninger du har brukt :D

Strikkepiken

04.06.2015 kl.21:55

Maria: Takk fra bde meg og fotografen :) S bra at du lar deg inspirere :)

Adica

13.06.2015 kl.18:52

S fantastisk nydelig jakke:)

Strikkepiken

13.06.2015 kl.19:57

Adica: Takk :D

Anne Mette jevnesveen

22.08.2015 kl.23:28

Nydelig 😄. Jeg strikker telemarks jakka med runnfelling men har ikke noe oppskrift g etter. S det hadde vert veldig snilt av deg om du kunne sende den p Mail til meg. Mvh Mette .

Strikkepiken

23.08.2015 kl.11:59

Anne Mette jevnesveen: Takk :)

Som jeg skriver i innlegget har jeg ikke noen oppskrift jeg heller, men bare noen tall som passer min strrelse. Dette er hentet fra en annen tilsvarende koftemodell, som jeg har fylt med telemarksmnsteret. Jeg har tatt utgangspunkt i flere kofter og prvd og feilet deretter. Veldig nyttig prve jakka p underveis for sjekke at proporsjonene blir riktige. Det er de beste rdene jeg kan gi :)

20.01.2016 kl.18:09

Kofta ble s fin med rundfelling ☺ Jeg er innom her p sida di innimellom og det er mye fint du strikker og mange nyttige tips f☺ Nr det gjelder denne Telemarkskofta s lurer jeg p nr og hvor ofte du felte inn for f det til g opp med mnsteret?

Hilsen Inger

Strikkepiken

21.01.2016 kl.12:54

Anonym: Hei og takk :) Det er veldig kjekt gode tilbakemeldinger p blogginnholdet mitt.

Dette med hvor og hvor ofte jeg felte husker jeg ikke helt. Men jeg prvde felle der det er flere hvite masker under, over og p siden. Slik vises fellingene minst mulig. Jeg mener at jeg felte p annen hver rapport i bredden, for felle slik at det gikk opp i mnsteret ble for br felling. Dette vill ikke bli synlig siden det er striper i mellom mnsterrapportene og vil derfor jevne seg ut.

Men finn deg ei rundfellingskofte med samme garntykkelse og g for snn cirka samme maskeantall. Prv den hyppig under veis. Lykke til :)

Lone

28.11.2017 kl.16:07

Superflot og elegant design. Jeg elsker det runde brestykke, indtagningerne i livet og ribkanterne i koksgr. En meget elegant opgradering af telemarkskoften, du har lavet! Jeg er glad for, at jeg har fundet din blog og taknemmelig over alt det, du deler med os lsere. Jeg har lrt rigtig meget af dig allerede :)

Strikkepiken

28.11.2017 kl.16:41

Hei og mange takk for en strlende flott kommentar! :)

S gy at du finner ting du liker og har nytte av her inne :)