Monteringsskole - nyttig vite

Koftemontering med rillestrikkede knappestolper

Jeg har i lang tid hold p med Oddvars Peneste Kofte fra Kofteboken. Jeg har kommet frem til monteringen av knappestolpene, her ogs har jeg bestemt meg for gjre noen egne krumspring. 

Jeg begynner etterhvert bli en erfaren koftemontr og har tidligere har jeg skrevet om andre mter montere kofter p:

Montering av kofte med doble stolper

Montering av kofte med sandwich-stolper med rullekant

Montering av kofte med enkle stolper

Montering av enkle horisontale stolper

Men n vil jeg prve meg p enda en variant!

Jeg fr en del sprml ang. dette med oppklippsmasker. Selv bruker jeg 4 masker og syns dette er nok i massevis. Klippekantene skal uansett gjemmes under ett belegg eller inni stolpen, og da er det ikke noe poeng ha mange oppklippsmasker, som uansett m klippes vekk. Da vil jeg heller bruke garnet som blir til overs p noe gy!

Hvordan strikker jeg oppklippsmaskene? Jeg strikker dem med vrange masker. Dette srger for at det blir en klar kontrast mellom kofta og der jeg skal sy fast stolpene for hnd nr jeg monterer. Det er viktig f med alle mnsterfargene inn i disse 4 maskene. Jeg strikker konsekvent de 2 ytterste oppklippsmaskene i samme farge som knappestolpene skal vre i, og de 2 andre strikker jeg i mnsterfargen(e). (Skulle ikke stolpene bli sydd nye nok i, vil det ikke stikke opp en kontrastfarge mellom knappestolpe og kofte, og dette er en skjnnhetsfeil som vil bli veldig lite synlig.) Har jeg flere farger enn 2, prver jeg fortsatt strikke de 2 ytterste maskene i knappestolpefargen, s langt det lar seg gjre, mens jeg begynner p ny omgang p maske nr. 3 og avslutter omgangen p oppklippsmaske nr. 2. Alts fargebytte midt foran. 

Jeg feller som regel av oppklippsmaskene nr fr jeg kommer til halskanten. Da feller jeg 2 masker, med legge den ene over den andre, andre over den tredje, uten strikke disse maskene. S sitter jeg igjen med 2 masker. Da tar jeg den fjerde masken over den tredje, og sitter igjen med en ls maske snn ca midten. Denne holder jeg fast p med en sikkerhetsnl. Denne maska vil bli midt mellom smmene jeg syr fr jeg klipper kofta, og vil dermed bli sikret og ikke rakne. Slik pvirker ikke fellinga hverken den ene eller den andre siden av knappestolpene og garnet vil vre igjen p rett side for strikke halskanten med. 

Sy 6 smmer, 3 p hver side av midten med rettsm, stinglengde ca 1,5. Jeg begynner bestandig nederst p kofta og syr meg opp mot halsen. Vr nye med sy helt ned og helt opp nr smmene festes. Veldig greit nr de ytterste maskene p hver side er i stolpefargen og de 2 p midten er i mnsterfargen, s er det enkelt sy beine smmer langs fargebytte. Slik er det nok plass til sy fast stolper og f en passe bred klippekant.

Jeg vet det er flere som foretrekker sy sikksakk eller trestingssikksakk, men personlig syns jeg dette blir for brede smmer, s jeg bruker alltid rettsm. Slik blir kantene som skal legges under belegget smale og plagget blir mindre klumpete. 

Legg noe mellom for og bakstykke, f.eks. en avis, skjrefjl, en bok, og klipp mellom smmene. Husk flytt det som legges mellom oppover etterhvert som kofta klippes, om det du legger mellom ikke er like langt som kofta. Slik er det lett unng at saksa hekter seg fast i trdene p bakstykket og klipper trder som ikke skal klippes.

Knappestolpene i oppskriften skal strikkes p pinner nr. 3. 

Rillestrikk og glattstrikk har ulik lengde, selv om de strikkes over samme antall pinner. Det glattstrikkede belegget vil bli en del lengre enn selve knappestolpen i rillestrikk. Dette er sikkert noe som vil jevne seg ut en del n denne stolpen dampes, men dette vil da fre til at  det som er rillestrikket m strekkes en hel del for bli like langt som belegget. Dette lar seg gjre med litt ls strikkefasthet. So far so good. 

Men noe som er strukket ut s langt som det gr, har ikke like god spenst som noe som er i sin opprinnelig form. Og som mange har ftt med seg, jeg liker ikke spinkle og slarkete knappestolper, spesielt utsatt er stolper med tynt garn. Jeg byttet like godt til pinner nr. 2 for se om jeg likte strikkefastheten, og det gjorde jeg! Men hva n? Hvordan fr jeg rillestrikk og glattstrikk til bli like langt? Jo, med forkorta pinner s klart!

_PAADqkCjrg

Dett er en veldig allsidig og kjekk teknikk kunne og helt ypperlig til forme plagg med!

Og her er en video til som utfyller den over. 

Jeg har lag opp 13 masker med long tail cast on, som jeg bruker som vanlig opplegg om jeg ikke vil oppleggskanten skal ha noen spesielle kvaliteter. Jeg har begynt strikke fra vrangsiden, som jeg vil bruke som rettside. Hyre stolpe 9 masker rett og 4 vrang, venstre stolpe 4 vrang og 9 masker rett. Frste maske har jeg tatt lst av fra rillesiden og strikker den frste masken fra beleggsiden.  

Over er det bilde av et diagram som skal forestille stolpene. Nederste rad er opplegget

Pinne nr 1: ta 1 m lst av og 8 rett og 4 vrang

Pinne nr. 2: 13 rett

Pinne nr. 3: ta 1 m lst av og 8 rett og 4 vrang

Pinne nr. 4: 13 rett

Pinne nr. 5: ta 1 m lst av og 8 rett og 1 kast rund frste maska p det glattstrikket belegget

Pinne nr. 6: snu og strikk 9 rett

Pinne nr. 7: Ta 1 m lst av og 8 rett, plukke opp kastet og 4 vrang.

Gjenta pinne 2-7 til knappestolpen har nsket lengde. 

Med legge opp med denne oppleggskanten og strikke slik jeg beskriver blir oppleggskanten p baksiden av stolpen og det vil bare bli riller, helt ned, p stolpen. Nr jeg har felt av stolpen har jeg felt fra vrangside. Da vil ogs fellekanten helle mot baksiden, og heller ikke den vil bli synlig. 

Jeg har satt maske markrer ved hver forkorta pinne med kast. Kastene blir veldig lite synlig nr de plukkes opp og strikkes, s for holde tellinga mtte jeg sette merke. Dette er fr damping og rillepartiet og belegget med glattstrikk er ganske s like lange.

Jeg har brukt teknikken forsterka knapphull for f usynlige knapphull og holdbare knapphull. Knapphullene har jeg strikka fra rettsiden, og jeg har funnet ut at disse ble mest mulig usynlig nr de ikke er i bruk.

Jeg har felt av 3 masker til knapphull, noe som passer fint til knapper med 20 mm diameter. Selv om rillebiten p knappestolper er 9 masker og dette skulle vre fint og dele p 3 og f 3 like intervaller (3 masker inn mot kofta, 3 masker til knapphull og 3 masker ut mot pningen) har jeg valgt lse dette p en litt annen mte. Jeg delte heller opp 2 masker inn mot kofta/belegget, 3 masker til knapphull og 4 masker ut mot pningen. Som regel vil det ikke se ut som fordelingen er riktig, nr jeg deler intervallene like og knapphullene har en tendens til bue ut av stolpen. Dessuten er knappestolpen meg stabil inn mot kanten som er sydd fast i kofta. 

Damp belegget. Snu stolpene p vrangsiden og sy i en merketrd langs kanten av belegget, i overgangen mellom rillestrikk og glattstrikk. 

Denne merketrden srger for at det bli enkelt sy i en rett linje fra rettsiden, der rillestrikk og vrangmasker gr litt i et. 

Knappene kan fint syes i fr knappestolpen syes til selve kofta.

S var det dette med hvilken side knappene skal vre p til manne- og dameplagg. Jeg oppdaget til min forskrekkelse nr kofta var nesten ferdig at jeg har satt knappene og knapphullene p feil side. 

Menn skal alts ha knappene p hyre side og damene p venstre. Hvorfor er det slik? For lenge lenge lenge siden s kledde mennene p seg selv, mens damene fikk hjelp av tjenestefolket. Og siden de fleste menn og tjenere var hyrehendte passet denne plasseringen best. Selv om jeg er dame, hyrehendt og kler p meg selv kan jeg absolutt argumentere for at denne knappeplaseringen min passer meg best og da er vel resten strengt tatt ikke s fryktelig nye. S neste gang dette blir et tema er det kanskje mer relevant sprre mottaker av kofta er hyre- eller venstrehendt i stedet for mann eller dame? Og skulle det bli noen diskusjon s er det mannestandarden som blir brukt p unisex-klr. S det s!

Nl fast stolpene og sjekk samtidig at knapphull og knapper er i lik hyde, og at mnsteret p hver side av knappestolpene er i lik hyde. Jeg nler med sikkerhetsnler, i motsetning til knappenler som forsvinner bde inn og ut av strikkeplagget, holder sikkerhetsnlene seg p plass. Plagget kan fint flyttes p, om det skulle vre ndvendig.

Jeg syr alltid knappestolper p med madrassting. 

46IUyefCkXA

Dette er en stingtype som er veldig grei lre seg med en gang. Jeg bruker den ogs nr jeg skal sy i ermer, bde tradisjonelle og forsydde.

N kommer merketrden til sin rett!

Fjern merketrden og damp belegget p plass. Sy med sm kastesting ned belegget.

Dette blir bde rent og ryddig p inn- og utside. 

N hper jeg bare at disse knappestolpene str til forventningene. Jeg har i alle fall gjort mitt for gjre dem mer faste og stabile!

#kofter #monterekofter #rillestrikk #kofteboken

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert p strikkestoff!

10 fine kommentarer

Stine Stubberud

05.02.2016 kl.07:52

Fantastisk fin jakke!!

Hper vi fr se den p ogs:)

Strikkepiken

05.02.2016 kl.11:33

Stine Stubberud: Mange takk! :) Jada, det kommer selvflgelig en bloggpost om hele kofta etterhvert ;)

Christel

27.02.2016 kl.14:33

Tusen tusen takk for at du lager s gode og nye forklaringer. S mange fine tips. N blir det Channel Island opplegskant og fine knappehull p kofta til mannen min. Fine knappestolper og smmer ogs. Takk takk takk 🙏🏼😊

Strikkepiken

27.02.2016 kl.15:46

Christel: Oy, dette var en veldig hyggelig kommentar og f! :) S gy at du utvider strikkehorisonten din, for noe av de morsomste jeg vet er inspirere andre, s takk for en flott kommentar! :D

shild

29.04.2016 kl.14:19

Flott blogg. Du er god p montering. Jeg bruker nesten alltid den med doble stolper. Du forklarer veldig godt. Ha en riktig god helg :-)

Strikkepiken

29.04.2016 kl.15:23

shild: Takk og takk :) Ja, jeg liker ogs doble stolper best, men disse rillestrikkede stolpene har ogs blitt veldig fornyd med. Det er fint med litt variasjon :)

En flott helg nskes i retur :)

Randi Tharaldsen

10.09.2017 kl.18:12

Har vrt inne p bloggen din flere ganger og hentet mange tips. Er imponert over alt du kan, og mten du deler kunnskapen p. N skal jeg strikke Nancy kofte nr. 2, og bruke dine instruksjoner for montering.

Strikkepiken

10.09.2017 kl.22:29

Randi Tharaldsen: Oy! Takk for en s flott kommentar!

VELDIG kjekt f slike tilbakemeldinger og lykke til med kofta :)

Liv H

24.05.2018 kl.14:29

Tusen takk for veldig inspirerende blogg :-) jeg fikk mange srdeles nyttige tips mht montering av bunadjakka mi :-) tusen tusen takk !

Strikkepiken

24.05.2018 kl.20:35

Liv H: Wow! Takk for en veldig flott kommentar! :)

31, Saltdal