Nordlandssett fra Rauma

Dette er faktisk den siste julegaven, som n blir publisert. Gaven er til snnen til en veldig god venninne av meg.

Dette er en relativt ny variant av den velkjente norske kofta fra Nordland, med rundfelling. Jeg har tidligere strikket den originale nordlandskofta og fortalt historien til den spesielle kofta. Ta en titt p det HER.

Oppskriften p bukse og genser er fra Rauma Design Baby 26 Rundfelling. Jeg har valgt strikke settet p pinner nr. 2,5 og 3. Deretter har jeg brukt maskenatallet til str. 18 mneder og centimetermlene til str. 2 r. Da fr jeg den strikkefastheten jeg liker best, og strrelsen blir ca den samme. Se mine tanker om strikkefasthet HER.

Garnet er hentet i garnlageret mitt og er Baby ull fra Sparkjp i fargene sort nr. 815, naturhvit nr. 800, rd nr. 809 og grnn nr. 866. Ta gjerne en titt p innlegget mitt Velge et annet garn enn hva oppskriften anbefaler - men hvordan?

Overdelen er egentlig genser, men siden jakker er mer praktisk, har jeg lagd genseren om til jakke. Dette har jeg gjort med legge til en ekstra maske p bolen og 4 vrange ekstra klippemasker.

Kofta er lagt opp med Channel Island cast on, en favoritt til ribbestrikk med 1 rett og 1 vrang. Dette er en dekorativ oppleggskant som gir en fin taggekant. 

kingene under ermet er kninger som heller til hyre og venstre, dette er den minst synlige mten ke p. 

Hullet under ermet er sydd med maskesting, etter at ermene er satt inn p bolen. Lite synlig, ingen kluper og noe elastisk metode, mange fluer i en smekk, akkurat slik jeg liker det!

Det er felt inn til hals med fellinger som heller til hyre og venstre. Dette gir et veldig ryddig uttrykk. 

Halskanten i ribb er felt av med rette masker over rette masker og vrange over vrange. Les mer om ulike fellingsmetoder til ulike mnstre HER.

Kofta har ftt doble knappestolper med med taggekant, som str i stil med oppleggskanten, typen stolper jeg liker best.  Knapphullene er av typen perfekte knapphull til doble stolper. Metoden byr p litt ekstra jobb, men s blir ogs resultatet deretter. 

Knappene er sydd med hals, slik at det blir plass til en stolpe til under selve knappen. Se hvordan jeg syr i 2- og 4-hullsknapper HER.

Jeg har snodd meg unna en del trdfesting med DENNE metoden som kan brukes midt fremme p kofter. Ellers har jeg festet p ribbestrikk SLIK og p glattstrikk SLIK.  

Lua har jeg kokt sammen selv med utgangspunkt i DENNE oppskrifta. reklaffene er hentet fra oppskrifta p Mariuslue

Alt av mnsterstrikk er strikket med 2 trder p venstre pekefinger, og dette har kanskje blitt min favorittstrikke-teknikk. Syns det blir s mye bedre flyt med  strikke mnster slik, i tillegg blir resultatet veldig bra. (Med litt ving s klart...)

Vottene ogs fra DROPS, men jeg har valgt strikke glattstrikk i stedet for rillestrikk, slik at det passer sammen resten av klrne. 

Oppskriften p sokkene er fra DROPS og er finne HER

Snn! Da har jeg ikke flere julegaver fra 2016 p lur!

#nordlandskofta #Rauma #rundfelling #babystrikk

Lik strikkepikens facebookside og f flere tips og triks + en god porsjon inspirasjon!

10 fine kommentarer

fjellgeitbundingen

10.04.2017 kl.22:43

Helt herlig sett dette :) Perfekt strikket. Hper de kommer til bruke det masse.

Strikkepiken

11.04.2017 kl.23:46

Tusen takk for det :)

Ja, hper virkelig at det blir mye brukt :)

Helena Sandegren

12.04.2017 kl.07:30

Veldig fint sett du strikket. Jeg lrer alltid noe av din blogg, srlig dette med at bytte garn. Animaliske fibre byttes med animaliske fibre! Har prvd at bytte ullgarn med bomull, og det ble ikke helt bra.

N skal jeg lese mere om dobbel knappestolpe, det ser meget pent ut.

Ha en fin pske, og hper solen titter frem.

Strikkepiken

12.04.2017 kl.09:32

Mange takk :)

S hyggelig at du finner det jeg skriver lrerikt! Doble stolper er min favorittstolper :)

God pske til deg og dine. Mtte sola skinner p oss alle :)

Maja

12.04.2017 kl.20:44

Kjempefint sett! Jeg har hatt lyst strikke til minstemann her i huset, men han er litt stor for oppskriften. Den gr til 4 r, om jeg ikke husker feil. Og han blir 7 i r.

Strikkepiken

12.04.2017 kl.21:10

Maja: Takk for det :)

Men har du vurdert heftet fra RAUMA 226R - RUNDFELLING TIL BARN? Der er mange tilsvarende oppskrifter til strre barn ;)

Monika

03.05.2017 kl.20:42

S nydelig sett! Skulle virkelig nske jeg kunne f til snn :) fin blogg

Strikkepiken

03.05.2017 kl.20:47

Monika: Tusen takk for det :)

Tror du ikke du kan f det til? :)

Erika

05.05.2017 kl.10:46

Hei!

Veldig fin blogg:-)

Jeg prvde meg p ei oppskrift fra dette heftet (en setesdalsdress), men det ble for vanskelig for meg, s jeg kapitulerte. Har strikka flerfargestrikk tidligere. Vil du si at dette heftet (og kanskje Rauma sine oppskrifter generelt) er vanskelige?

Strikkepiken

07.05.2017 kl.15:19

Hei og mange takk for det!

De ulike designerene/spinneriene har ulike mter skrive oppskrifter p og vektlegger elementer. Vet ikke om jeg kan si at de er vanskeligere, men jeg vet Sandnes Garn sine oppskrifter passer meg bra. S det er vel snakk om personlige preferanser ;)