Nordlandssett fra Rauma

Dette er faktisk den siste julegaven, som nå blir publisert. Gaven er til sønnen til en veldig god venninne av meg.

Dette er en relativt ny variant av den velkjente norske kofta fra Nordland, med rundfelling. Jeg har tidligere strikket den originale nordlandskofta og fortalt historien til den spesielle kofta. Ta en titt på det HER.

Oppskriften på bukse og genser er fra Rauma Design Baby 26 Rundfelling. Jeg har valgt å strikke settet på pinner nr. 2,5 og 3. Deretter har jeg brukt maskenatallet til str. 18 måneder og centimetermålene til str. 2 år. Da får jeg den strikkefastheten jeg liker best, og størrelsen blir ca den samme. Se mine tanker om strikkefasthet HER.

Garnet er hentet i garnlageret mitt og er Baby ull fra Sparkjøp i fargene sort nr. 815, naturhvit nr. 800, rød nr. 809 og grønn nr. 866. Ta gjerne en titt på innlegget mitt Velge et annet garn enn hva oppskriften anbefaler – men hvordan?

Overdelen er egentlig genser, men siden jakker er mer praktisk, har jeg lagd genseren om til jakke. Dette har jeg gjort med å legge til en ekstra maske på bolen og 4 vrange ekstra klippemasker.

Kofta er lagt opp med Channel Island cast on, en favoritt til ribbestrikk med 1 rett og 1 vrang. Dette er en dekorativ oppleggskant som gir en fin taggekant. 

Økingene under ermet er økninger som heller til høyre og venstre, dette er den minst synlige måten å øke på. 

Hullet under ermet er sydd med maskesting, etter at ermene er satt inn på bolen. Lite synlig, ingen kluper og noe elastisk metode, mange fluer i en smekk, akkurat slik jeg liker det!

Det er felt inn til hals med fellinger som heller til høyre og venstre. Dette gir et veldig ryddig uttrykk. 

Halskanten i ribb er felt av med rette masker over rette masker og vrange over vrange. Les mer om ulike fellingsmetoder til ulike mønstre HER.

Kofta har fått doble knappestolper med med taggekant, som står i stil med oppleggskanten, typen stolper jeg liker best.  Knapphullene er av typen perfekte knapphull til doble stolper. Metoden byr på litt ekstra jobb, men så blir også resultatet deretter. 

Knappene er sydd med hals, slik at det blir plass til en stolpe til under selve knappen. Se hvordan jeg syr i 2- og 4-hullsknapper HER.

Jeg har snodd meg unna en del trådfesting med DENNE metoden som kan brukes midt fremme på kofter. Ellers har jeg festet på ribbestrikk SLIK og på glattstrikk SLIK.  

Lua har jeg kokt sammen selv med utgangspunkt i DENNE oppskrifta. Øreklaffene er hentet fra oppskrifta på Mariuslue
 

Alt av mønsterstrikk er strikket med 2 tråder på venstre pekefinger, og dette har kanskje blitt min favorittstrikke-teknikk. Syns det blir så mye bedre flyt med å strikke mønster slik, i tillegg blir resultatet veldig bra. (Med litt øving så klart…)

Vottene også fra DROPS, men jeg har valgt å strikke glattstrikk i stedet for rillestrikk, slik at det passer sammen resten av klærne. 

Oppskriften på sokkene er fra DROPS og er å finne HER

Sånn! Da har jeg ikke flere julegaver fra 2016 på lur!


#nordlandskofta #Rauma #rundfelling #babystrikk

Lik strikkepikens facebookside og få flere tips og triks + en god porsjon inspirasjon!

10 kommentarer
    1. Veldig fint sett du strikket. Jeg lærer alltid noe av din blogg, særlig dette med at bytte garn. Animaliske fibre byttes med animaliske fibre! Har prøvd at bytte ullgarn med bomull, og det ble ikke helt bra.
      Nå skal jeg lese mere om dobbel knappestolpe, det ser meget pent ut.
      Ha en fin påske, og håper solen titter frem.

    2. Mange takk 🙂

      Så hyggelig at du finner det jeg skriver lærerikt! Doble stolper er min favorittstolper 🙂

      God påske til deg og dine. Måtte sola skinner på oss alle 🙂

    3. Kjempefint sett! Jeg har hatt lyst å strikke til minstemann her i huset, men han er litt stor for oppskriften. Den går til 4 år, om jeg ikke husker feil. Og han blir 7 i år.

    4. Hei!
      Veldig fin blogg:-)
      Jeg prøvde meg på ei oppskrift fra dette heftet (en setesdalsdress), men det ble for vanskelig for meg, så jeg kapitulerte. Har strikka flerfargestrikk tidligere. Vil du si at dette heftet (og kanskje Rauma sine oppskrifter generelt) er vanskelige?

    5. Hei og mange takk for det!

      De ulike designerene/spinneriene har ulike måter å skrive oppskrifter på og vektlegger elementer. Vet ikke om jeg kan si at de er vanskeligere, men jeg vet Sandnes Garn sine oppskrifter passer meg bra. Så det er vel snakk om personlige preferanser 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg