Jentete Setesdalssett

Settet fra Setesdal er ferdig, og her er det!

Jeg har tidligere skrevet om mine planer om å strikke genseren her, men siden jeg fikk mer garn til overs ble det litt flere små plagg som passer til. 

Oppskriften er fra Rauma Design Baby 26 Rundfelling. Jeg har for en stund siden strikket et Nordlandssett fra samme hefte og nå har jeg begynt på en liten Fanadress, også den fra dette hefte. Et koselig hefte med masse fine oppskrifter i!

Genseren er strikket på pinner nr. 2,5 og 3. Egentlig var det anbefalt å strikke på pinner nr. 2 og 2,5. Men jeg liker bedre strikkefastheten når jeg går et halvt pinnenummer opp. Mine tanker rundt strikkefasthet deler jeg HER. Dette er en 2 års-størrelse, men jeg har valgt å bruke maskeantallet til str. 18 mnd og centimetermålene til 2 år. Slik blir genseren ca str. 2 år og jeg får den strikkefastheten jeg liker best. 

Den mørkeste rosafargen er baby ull fra Europris, i sin tid kjøpt fordi fargen var utgående. Den lys rosa er derimot fra Sparkjøp i fargen støvrosa nr. 883. Garnet er i superwashbehandlet og i 100 % merinoull. Jeg har valgt et annet garn enn hva oppskrifta anbefaler, hvordan jeg går frem skriver jeg om HER.

Titt gjerne innom bloggposten der jeg skriver om hvordan jeg velger garn til ulikt bruk.

Jeg har lagt opp med oppleggsmetoden jeg bruker i mine slitesterke sokker. Denne elastiske metoden er en favoritt til vrangborder med 2 rette og 2 vrange. Videre har jeg også brukt DENNE teknikken, slik at jeg ikke får hakk i begynnelsen og slutten når jeg strikker striper i runden. Dette er en metode jeg har blitt stor fan av!

Maskene på undersiden av ermet er økt masker som heller til høyre og venstre. Og hullene under ermene er sydd igjen med maskesting.

Mønsteret er strikket med 2 tråder på venstre pekefinger. Dette er blitt den eneste måten jeg strikker mønster på i runden. 

Jeg har festet tråder på glattstrikk SLIK og vrangbord SLIK.

Da jeg kom opp til hovedmønsteret oppdaget jeg til min forskrekkelse at det skulle strikkes frem og tilbake, fordi det skulle være åpning bak. Det er jo forsåvidt ikke noe problem, dog en litt mer tungvindt måte å gjøre det på. Hvordan strikke mønster frem og tilbake skriver jeg om HER.

Fordelen med å strikke mønsteret frem og tilbake er at det ikke blir noen sårkanter, ergo det ikke er behov for å strikke belegg, som igjen gjør at resultatet blir mindre klumpete. Jeg har brukt samme metode til å plukke opp og strikke stolper som enkle stolper til Marius-, Nancy- og Nordkappkofta.

Knappen er sydd med hals. Hvordan jeg gjør det beskriver jeg i bloggposten Hvordan sy i 2- og 4-hullsknapp?

Luen har jeg kokt sammen selv etter noen søk på google. Jeg fant en oppskrift HER på Garnstudio, som jeg brukte som utgangspunkt og tilpasset maskeantallet etter mønsterbordene sånn at det skulle bli pent. Strikket på pinner nr. 2,5 og 3.

Vottene er fra DROPS og er å finne HER. Riktignok er oppskriften med mønster, men jeg valgte å strikke med bare en farge, fordi jeg tenkte det passet best til resten. Vottene er strikket på pinner nr. 2,5.

Tommelhullet er laget etter teknikk nr. 2 og vottene er felt av med masker som heller til høyre og venstre.

Sokkene er også fra DROPS og er å finne HER. Pinnenummer 2,5 er brukt også her. 

Når jeg gir bort eller selger noe jeg har strikket, lager jeg alltid en kortfattet vaskelapp som gir de viktigste instruksjonene på stell av plagget. Jeg har tidligere skrevet en nokså utfyllende bloggpost med mine beste vaske- og vedlikeholdstips for ullklær. Les bloggposten HER.

Dette ble godt tatt i mot av fadderbarn og foreldre, som bursdagsgave!


#Setesdal #genser #norsktradisjon

Lik strikkepikens facebookside og bli jevnlig oppdatert med tips, triks og inspirasjon!
 

8 kommentarer
    1. Du har har en flott blogg! Jeg setter også stor pris på at forklarer hvordan du gjør ulike ting, da vet jeg at jeg kan bare titte innom bloggen din dersom jeg står fast eller er usikker! Stå på, din blogg verdsettes! 😀

    2. Lager du oppskrifter selv eller kjøper du bare? 🙂 Hvis du lager oppskrifter, har du noen gode tips til meg? 😀 elsker å strikke, men har lyst til å lage eget mønster til gensere ettersom jeg har lyst til å prøve ut noe nytt! 😀

    3. Hei 🙂 jeg både kjøper og lager små oppskrifter.

      Er det til eget bruk du tenker på å lage genseroppskrift? I så fall, finn en oppskrift du liker og lag små endringer på denne. En veldig grei måte å begynne på som gjør at du får erfaring og du skjønner hvordan anatomien henger sammen.

      Ønsker du å designe noe eget for salg, må du komme opp med noe helt eget og gå grundig til verks med prøvelapper og utregninger.

      Vet ikke helt hva du tenker på så dette er det beste jeg kan svare deg nå 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg