Osterjakken med raglanfelling fra Kofteboken 2 i PT2

Osterjakken er endelig ferdig. Selv om kofta har lagt ferdig strikka lenge, har jeg liksom ikke kommet meg i gang med verken monteringa eller bildetaking. Jeg har valgt å skylde på flyttinga, og deretter hagen – men nå er både flytting, hagesesong, montering og fotografering vel overstått. 

Oppskriften er fra Kofteboken 2. Kofta er strikket på pinner nr. 3,5. Oppskrifta har to alternativer når det kommer til strikkefasthet. Jeg måtte opp et halvt pinnenummer for å treffe på den løseste strikkefastheten, den jeg liker best, 26 masker på 10 cm. Dette er en helt vanlig justering når jeg strikker plagg med heldekkende mønster. Jeg har selvfølgelig strikket prøvelapp i forkant av prosjektet. Sjekk gjerne ut innlegget Riktig strikkefasthet – prøvelapp en billig investering?

Garnet er PT2 i fargene jeg har valgt å bruke er burgunder nr. 53, cerise nr. 52 og lys grå nr. 07. 

Oppskrifta anbefaler riktignok Finullgarn fra Rauma, men jeg falt for PT2 sine farger og hadde lyst å teste ut det garnet til meg selv. Jeg har tidligere strikket Kofta Stjerneruter i PT2. For ordens skyld, her er sånn jeg går frem når jeg vil strikke i et annet garn enn oppskriften anbefaler: Velge et annet garn en oppskriften anbefaler

Kofta har en rett modell uten innsving i livet. Den skulle ifølge oppskrifta vært i overkant 10 cm lengre, men siden jeg ikke er så veldig høy og har en kort overkropp er ikke det spesielt flatterende på meg. Jeg liker best når koftene mine er 55-60 cm lange, da drukner jeg ikke i dem!

Både bol og ermer er lagt opp med I-cord cast on. Den vanlige ribben er byttet ut med ribb i to farger, også kjent som currogatet ribbing.

Under ermene har jeg økt ut med økinger som heller til høyre og venstre. Hullene under ermene er sydd sammen med maskesting SLIK.

Jeg har felt til raglanermer med fellinger som heller til høyre og venstre

Jeg har strikket med 2 tråder på venstre pekefinger. Alle nye nøster er skøytet på med spyttspleising. Trådene i begynnelsen og slutten er festet slik jeg fester tråder på glattstrikk. Noen tråder har jeg klart å lure meg unna å feste SLIK.

Halsen er formet uten felling, som og klipping – men med forkorta pinner. Da blir mønsterstrikk frem og tilbake en naturlig konsekvens av det. Dette er en ting jeg trenger å øve meg på, så det er greit å få prøvd seg i små porsjoner. Halskanten er felt av med I-cord bind off.

Knappestolpene er strikket i rillestrikk, etter DENNE metoden. Jeg har lagt opp 1 maske mindre enn tidligere siden knappestolpene har også fått en grå I-cord kant, som jeg har strikket på til slutt. Knapphullene er forsterket og strikkes SLIK.

Jeg hadde egentlig planer og å strikke ribbemønsteret på knappestolpene også, men det skulle vise seg å bli kronglete å få pent til. Eller det vil si, framsiden ble fin, og baksiden ikke. Og siden baksiden av stolpene vises i halsen når kofta ikke er knappa helt igjen, la dette en demper på helhetsinntrykket. Og hvor ofte bruker en egentlig en kofte helt igjenknappa? Da ble rillestrikk et bedre alternativ! Knappestolpene som sto i oppskrifta, enkle knappestolper av DENNE typen, egner seg etter min mening bedre til tykkere garn. 

Knappene kjøpte jeg på Husfliden i Stjørdal, i forbindelse med hasteturen vi hadde våren 2015 for å redde det skadde øyet til Inga.

Kofta har fått seg en tur i vaskemaskina på 30 °C på ullprogram, med ullvaskemiddel, før bruk. Jeg liker å gjøre dette med alle mine kofter i ubehandlet ull. Ikke nødvendig på noen som helst måte, kun en personlig preferanse.  

Jeg liker å dampe arbeidet når jeg holder på med montering og syns ofte at arbeidet har en tendens til å bli flatt og livløst. Da hjelper det med en tur i vaskemaskina. Jeg innbiller meg at koftene blir mykere og tettere. Finull fra Rauma blir i alle fall mykere etter vask, men det samme gjelder ikke Ask fra Hifa eller PT2 fra Rauma. 

Les mer om mine ullvasketips HER.

Puh! Det gjorde godt å endelig få publisert denne kofta! Selv er jeg strålende fornøyd med resultatet!


#osterjakken #kofteboken2 #kofte

Lik strikkepikens facebookside da vel!

18 kommentarer
    1. solliv: Mange, mange takk 🙂 litt skole, mye youtube, prøving og feiling og årevis med erfaring med strikking og kreative sprell! Så prøver jeg å ha et bevisst forhold til det og utfordre meg selv og trø utenfor komfortsona. Da er det godt å se at det fører frem 🙂

    2. Wow knallfine bilder og ikke minst nydelig arbeid du har gjort med koften.
      Liker at du skriver så detaljert om de prosjektene du gjør. Da kan også andre lære av det.
      Jeg har strikket i-cord før,men aldri på kofte. Det hadde vært gøy å prøve. Tusen takk for at du deler med oss.

    3. Kofta ble super fin. Ble nydelige farger sammen og kledde deg meget godt. Fint liv i den. Du er kjempe flink og jeg er imponert og motivert av alt du lærer underveis og husker til neste gang. Innleggene er fine og profesjonelle med linker tilbake til andre innlegg.

    4. En virkelig gjennomført og fin kofte! Blir så imponert over håndverket du legger ned i arbeidene dine. Nydelig fargevalg også, som du kledde veldig godt! Og takk for at du tar deg tid til å forklare og lenke til metodene du bruker 🙂

    5. Så fine farger du har valgt på kofta! Jeg holder også på å strikke denne nå, og har akkurat satt sammen alle delene på en pinne. Jeg strikker i marineblå som hovedfarge, hvitt mønster og beige lus. Morsomt å se hvor ulik uttrykk koftene får på grunn av fargevalg, og i tillegg de fine detaljene du har lagt til som ikke er i oppskriften. En kjempefin kofte å være stolt av, og et tidkrevende plagg. Ha en fin dag 🙂

    6. Monai: Mange, mange takk! Mannen er en flink fotograf 🙂

      For meg er det veldig viktig t andre kan lære av det jeg lærer når jeg holder på! I-cord er en snedig teknikk som burde vært brukt mye mer, spør du meg 🙂

    7. fjellgeitbundingen: Tusen, tusen takk 😀 Jeg har funnet ut at kalde farger med blå undertoner er suksessfaktor i mitt klesskap.

      Motivasjonen er hele tiden å lære noe nytt og utvikle meg 🙂 Skulle jeg ikke linket hadde blogginnleggene blitt uendelig lange, eller veldig lite informativt. Bra å høre at du setter pris på løsninga mi! 🙂

    8. Martine / Full av ull: Mange mange takk 🙂 Alltid spennende å eksperimentere med farger. Har i flere prosjekter prøvd å unngå hvitt for å komme litt ut av komfortsona.

      Din fargekombinasjon høres veldig flott ut 🙂 Farger er vel kanskje den enkleste og mest effektfullt å variere.

      Takk takk, og ha en fin dag du også 🙂

    9. Hei fra Vancouver. Nå er det en stund siden sist jeg sendte en hilsen.
      Denne kofta er bare helt fantastisk. Det er arbeidet med de små detaljene som gjør den helt topp, Vrangbord i 2 farger !!!! Kantene rundt!!!! Du har fått økingen på ermet nesten usynlig. Det har jeg litt problemer med av og til, og vil gjerne lære mer om det.
      I Vancouver er det regn og atter regn, og mørk himmel, så det er fin tid til strikking.
      Vi snakkes!
      Elisabeth

    10. Elisabeth: Hei Elisabeth fra Vancouver 🙂 Så hyggelig å høre fra deg igjen og takk for det helt supre tilbakemeldingen din!

      Har du titta nærmere på bloggposten om øking? Der viser jeg hvordan jeg gjør det 🙂

      Her går det i snø, siste døgnet har det virkelig lavet ned. Her går brøytebiler, traktorer, snøfresere og snøskuffer om hverandre. Litt mye jobb å holde veier og innkjørsler kjørbare, med nå er det virkelig vakkert ute!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg