Nancykofte i tynn merinoull

Nancykofta i tynn merinoull er ferdig, og her er resultatet!

Jeg har tidligere strikket denne populære kofta i to andre varianter. Kofta som er inspirert av kofta til Maria fra Steigen, som er en variant av Nancy, i rødt, grønt og hvitt. Den andre er helt etter oppskrifta Nancy og er strikket i gråtoner. Det er utrolig hvor annerledes en kofte kan se ut med å bytte ut garn og farger!

Oppskriftene er fra Sandnesgarn sitt hefte Norske Ikoner Voksne tema 35. Det anbefalte garnet for denne kofta er egentlig Mini Alpakka fra Sandnesgarn. Jeg har valgt et annet, men tilsvarende garn, og hvordan jeg har gjort det har jeg skrevet om HER. Kofta er strikket i tynn merinoull fra Sandnesgarn i fargene gråmelert nr. 1042, kitt nr. 1015, lys lyng nr. 4622 og lyng nr. 4645. Jeg har tidligere skrevet om noen tanker jeg har rundt dette garnet.

Pinnene jeg har brukt er nr. 2,5 og nr. 3. Dette stemmer godt overens med hva oppskriften anbefaler, men for å være sikker har jeg sjekket strikkefasheten min.

Jeg har lagt opp med Italian Tubular Cast On.

Jeg har strikket mønster med 2 tråder på venstre pekefinger. Dette er en teknikk jeg har blitt veldig fortrolig med, resultatet blir fint og jevnt og det går ganske fort å strikke mønster slik. Jeg har festet tråder til glattstrikk og festet tråder til vrangbord.

Stolpene er strikket enkle med belegg. Stolpene har jeg felt av med rett over rett og vrang over vrang. Tidligere har jeg skrevet litt om hvilke avfellingsmetoder som egner seg til hva, det kan du ta en titt på HER.

Jeg har strikket forsterka knapphull, fine og sterke knapphull. Knappene fikk jeg tilsendt og er et arvestykke etter bestemoren til hun som skal ha kofta. Syns disse knappene var veldig flotte, og jeg kunne veldig gjerne tenkt med å kjøpe et sett til min egen kofte. Er det noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike knapper?

Jeg har felt av med Tubular Bind Off i halskanten. Dette er en avfellingsmetode som ligner på oppleggskanten jeg har brukt og lager dermed et fint helhetlig uttrykk. Den gir også en fin og fyldig kant.

Sånn ser det egentlig ut når vi tar bilder. Vi har begge tykke gode ullsokker, oppskriften er min egen og er å finne til både HERRE og DAME. Buksa har jeg faktisk også laget selv, det har jeg skrevet om HER.

Enda et kofteprosjekt dratt i land!


#nancykofte #tynnmerino #Sandnesgarn

Lik strikkepikens facebookside da vell! 

15 kommentarer
    1. Nancykofta er og blir flott! Og disse fargene passet veldig godt sammen. Jeg har strikket en i omtrent samme fargene, også på bestilling 🙂

    2. Nydelig fargesammensetning! Fantastisk arbeid! Eg er ein av lesarane dine som bruker bloggen din som oppslagsverk og som sjelden legg att ein kommentar. Heilt ufortjent! Det meste eg har lært om strikking har eg lært av deg, så tusen, tusen takk for den jobben du gjer! Hilsen Ingebjørg

    3. Ingebjørg: Hei Ingebjørg og så koselig at du legger igjen en kommentar nå, og attpåtil en som er så flott! Takk for det 🙂

      Jeg syns alltid det er veldig stas og høre fra dere som er ofte innom, som trives her inne på bloggen og finner det jeg skriver nyttig og inspirerende 🙂

    4. Jeg googla nancy kofte lilla, fo å få inspirasjon til farger og sånn! Denne ble resultatet! ELSKER fargene!! Nå har jeg fått svigerinna mi til å strikke kofta med disse fargene. Gleder meg såååå til den blir ferdig 😀

    5. Hei, forelsket meg helt i din Nancy kofte i tynn merinoull😍😍 det jeg lurer på…er om jeg i all beskjedenhet kan få spørre etter oppskriften☺️ Jeg finner den kun på Sandnes garn sine sider, men de krever i tillegg at jeg kjøper minst 4 nøster 😳 Kan gjerne betale deg det den er verd! Men har planer om å bruke annet garn enn Sandnes sjø🙈 Helt i orden om du ikke synes det er greit😊 Men må bare spørre.

    6. Hei 🙂 så hyggelig å høre at du liker kofta mi! Men jeg har INGEN mulighet til å dele oppskrifter som er i salg, og kan i allfall ikke profitere på det selv i og med det er Sandnesgarn sin oppskrift.

      Vet det finnes gratis oppskrift på Nancy til noe tykkere garn, på Sandnesgarn sine sider.

      Ellers ville jeg tatt meg en tur i garnbutikken, for ofte er det mulig å kjøpe mønster + 1 nøste.

    7. Fin jakke! Hvilket garn foretrekker du å strikke Nancykofta i? Det er ei som skal strikke for meg, men hun er ikke så glad i å strikke med alpakkagarn (opprinnelig garn i oppskriften). Hvilken av disse to blir lettest?

    8. Mange takk! 🙂

      Jeg foretrekker mange ulike typer garn, så det er vanskelig å si hva jeg foretrekker til nettopp denne kofta. Til meg selv foretrekker jeg ubehandlet ullgarn som f. Eks finullgarn. Ta deg en titt på bloggposten Hvordan velge riktig garn til riktig bruk?

      Er det vekt på kofta som er viktigst er finullgarn å anbefale. Er du svært kløsensitiv er tynn merinoull det du burde gå for. Sett deg litt inn i fordeler og bakdeler med ulike garnvalg slik at kofta blir riktig for nettopp deg!

      Lykke til med valget 🙂

    9. Everything is very open with a very clear explanation of the issues.
      It was definitely informative. Your website is very helpful.
      Thanks for sharing!

    10. of course like your web site however you have to test the spelling on several of your posts.
      Many of them are rife with spelling issues and I find it very
      bothersome to inform the reality nevertheless I’ll surely come back again.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg