Fanadress fra Rauma

Sndag 2. juli var vi i dp, og da m en jo ha med seg en passende presang. Jeg har siste tiden konsentrert meg om strikke p Fanadressen og jeg klarte heldigvis bli ferdig, f dager fr sammenkomsten. Men det viktigste er vel bli ferdig, sant...?

Gutten kom til verden 7. mars og da strikket jeg denne bodyen.

Oppskriften p dressen er fra Rauma Design Baby 26 Rundfelling. Jeg har tidligere strikket dette settet med Nordlandsmnster og dette settet med Setesdalsmnster.

Dressen er strikket p pinner nr. 2 og 2,5. Garnet er Fabel fra Garnstudio i fargene naturhvit nr. 100 og turkis nr. 105. Jeg har riktignok valgt et annet garn en oppskriften anbefaler, hvordan jeg gjr det skriver jeg om HER. Garnet har riktignok ikke samme lpemeter eller helt samme fiberinnhold som garnet som er anbefalt, store avvik er det ikke, men det viktigste av alt - strikkefastheten stemmer. Titt gjerne innom bloggposten min Hvordan velge riktig garn til riktig bruk? der jeg skriver hvilke tanker jeg har rundt dette. 

Jeg har lagt opp med Channel Island Cast On, en kjempefin oppleggskant til vrangborder med 1 rett og 1 vrang, eller til rillestrikk. Videre har jeg strikket vridd vrangbord i stedet for vanlig vrangbord. Jeg syns dette er en enkel vri som gjr plagget mer polert i uttrykket. Dette er en teknikk som egner seg best p kamgarn, garn som oftest er superwashbehandlet. De vridde rettmaskene blir mest definert, og dermed synlig, med denne typen garn.

Jeg har strikket striper uten hakk i begynnelse og slutten, et absolutt must p Fana-plagg, se hvordan HER. kingene under p innsiden av bena og ermene er kt med kinger som heller til hyre og venstre, den minst synlige mten ke masker p.

Hullet i skritte og hullene under ermene er sydd sammen med maskesting. Maskesting er bare lre seg frst som sist fordi det er en svrt allsidig teknikk nr strikkeplagg skal monteres, og det gir desidert best resultat. 

Trdene er festet SLIK p glattstrikk og SLIK p vrangborden. Jeg har ogs unngtt feste trder p dressen SLIK.

Halskanten skulle egentlig vre dobbel, men jeg er ikke s begeistret for det, s jeg valgte felle av halskanten med Tubular Bind Off. Dette er en fin avfelling som gir en fyldig kant uten noen definert slutt. Dette er ogs en litt tight kant som er spesielt fint i halsen, siden avslutninger ligger pent inn til halsen og ikke str ut. 

Stolpene i oppskrifta var egentlig enkle slik som DISSE, men siden garnet er s tynt valgte jeg g for doble stolper i stedet. Jeg har ogs valgt mine favorittknapphull, perfekte knapphull til doble stolper. Knappene er sydd i med hals, hvordan jeg gjr det skriver jeg om i Hvordan sy i 2- og 4-hullsknapper?

Jeg har strikket mnster med 2 trder p venstre pekefinger, min favorittmte strikke mnster p. Fanamnsteret er absolutt mitt favorittmnster! Titt gjerne p min helt egnen Fanatrye som jeg har satt sammen av varianter av gamle Fanamnster.

Bak p dressen kommer virkelig mnsteret godt frem!

Raumaheftet har ikke sm plagg som lue, votter og sokker, men oppskrift p det fant jeg i heftet tema 30 klassikere 0-4 r fra Sandnesgarn, som med sm justeringer fint gikk at bruke til dressen. 

Nr det kom til montering av reklaffene s gjorde jeg en ny oppdagelse. sy disse fast med maskesting er tingen! Smmen blir liksom under vrangborden og dermed ikke synlig. Maskesting kan syes bde p glattstrikk, rillestrikk og vrangbord.

Kastesting er definitivt forkastet som sammenfyningsmetode til dette formlet!

Dusker lager jeg alltid helt til slutt. Dette er fordi sm trdstumper fint kan brukes til dette formlet. Alt som er av avklipp etter montering tar jeg vare p og lages til dusk. S her er det lite som gr til spille!

I flge oppskrifta av vottene var vrangborden i vanlig rett og vrang. Dette endra jeg enkelt til vridde rettmasker i vrangborden. Vottene var opprinnelig ensfarget, men jeg nsket ha dem stripete som dressen og lua. En snn endring er heldigvis noks enkel gjre. 

Sokkene hadde ogs vanlig vrangbord, som igjen ble endret til vridd vrangbord. Dette for at sokkene skulle ha samme stil som de andre plaggene i settet.

Jeg har tidligere skrevet om historien til denne populre Fanakofta og det innlegget er finne HER.

Riktig koselig feiring ble det, med nrmeste familie og familie en ikke treffer s ofte!

#fanadress #fanastrikk #babydress

Lik strikkepikens facebookside og f flere tips og masse inspirasjon!

14 fine kommentarer

kaja

21.07.2017 kl.18:17

Den ble veldig fin, liker mnstret og fragekombinasjonene :)

Strikkepiken

23.07.2017 kl.16:50

Hei og takk for det :)

handarbeidsglede

21.07.2017 kl.20:52

S fint det ble - kjempefin dpsgave!

Strikkepiken

23.07.2017 kl.16:50

Tusenvis av takk :)

Hanne

21.07.2017 kl.21:05

Veldig fint sett i nydelig farge! Tusen takk for at du deler nyttige tips! Ha en fortsatt fin sommerhelg!

Strikkepiken

23.07.2017 kl.16:52

Wow! Takk for en kjempefin kommentar :)

Hper du ogs har en super sommerhelg, for vi superkoser oss i hagen i nydelig vr!

Ann

22.07.2017 kl.00:15

Utrolig nydelig! Heldige kar som fr den gave :)

De bedste hilsner fra Ann

Strikkepiken

23.07.2017 kl.16:56

Mange takk for det Ann :)

Helena

22.07.2017 kl.06:58

For en flott gave til dpsbarnet!

Strikkepiken

23.07.2017 kl.16:57

Hei og takk for det :) den slo bra an!

StrikkeIda

29.07.2017 kl.20:28

Utrolig flott sett!

Strikkepiken

01.08.2017 kl.16:45

StrikkeIda: Tusenvis av takk! :D

Susanne Louise Erlbeck

30.09.2017 kl.00:24

Du verden s mange flotte tips du kommer med! Jeg lrer s mye nyttig,- s tusen takk! 😀⚘❤

Strikkepiken

30.09.2017 kl.15:34

Det var litt av en tilbakemelding f! Mange takk :)