Osterjakken med raglanfelling fra Kofteboken 2 i PT2

Osterjakken er endelig ferdig. Selv om kofta har lagt ferdig strikka lenge, har jeg liksom ikke kommet meg i gang med verken monteringa eller bildetaking. Jeg har valgt skylde p flyttinga, og deretter hagen - men n er bde flytting, hagesesong, montering og fotografering vel oversttt. 

Oppskriften er fra Kofteboken 2. Kofta er strikket p pinner nr. 3,5. Oppskrifta har to alternativer nr det kommer til strikkefasthet. Jeg mtte opp et halvt pinnenummer for treffe p den lseste strikkefastheten, den jeg liker best, 26 masker p 10 cm. Dette er en helt vanlig justering nr jeg strikker plagg med heldekkende mnster. Jeg har selvflgelig strikket prvelapp i forkant av prosjektet. Sjekk gjerne ut innlegget Riktig strikkefasthet - prvelapp en billig investering?

Garnet er PT2 i fargene jeg har valgt bruke er burgunder nr. 53, cerise nr. 52 og lys gr nr. 07. 

Oppskrifta anbefaler riktignok Finullgarn fra Rauma, men jeg falt for PT2 sine farger og hadde lyst teste ut det garnet til meg selv. Jeg har tidligere strikket Kofta Stjerneruter i PT2. For ordens skyld, her er snn jeg gr frem nr jeg vil strikke i et annet garn enn oppskriften anbefaler: Velge et annet garn en oppskriften anbefaler

Kofta har en rett modell uten innsving i livet. Den skulle iflge oppskrifta vrt i overkant 10 cm lengre, men siden jeg ikke er s veldig hy og har en kort overkropp er ikke det spesielt flatterende p meg. Jeg liker best nr koftene mine er 55-60 cm lange, da drukner jeg ikke i dem!

Bde bol og ermer er lagt opp med I-cord cast on. Den vanlige ribben er byttet ut med ribb i to farger, ogs kjent som currogatet ribbing.

Under ermene har jeg kt ut med kinger som heller til hyre og venstre. Hullene under ermene er sydd sammen med maskesting SLIK.

Jeg har felt til raglanermer med fellinger som heller til hyre og venstre

Jeg har strikket med 2 trder p venstre pekefinger. Alle nye nster er skytet p med spyttspleising. Trdene i begynnelsen og slutten er festet slik jeg fester trder p glattstrikk. Noen trder har jeg klart lure meg unna feste SLIK.

Halsen er formet uten felling, som og klipping - men med forkorta pinner. Da blir mnsterstrikk frem og tilbake en naturlig konsekvens av det. Dette er en ting jeg trenger ve meg p, s det er greit f prvd seg i sm porsjoner. Halskanten er felt av med I-cord bind off.

Knappestolpene er strikket i rillestrikk, etter DENNE metoden. Jeg har lagt opp 1 maske mindre enn tidligere siden knappestolpene har ogs ftt en gr I-cord kant, som jeg har strikket p til slutt. Knapphullene er forsterket og strikkes SLIK.

Jeg hadde egentlig planer og strikke ribbemnsteret p knappestolpene ogs, men det skulle vise seg bli kronglete f pent til. Eller det vil si, framsiden ble fin, og baksiden ikke. Og siden baksiden av stolpene vises i halsen nr kofta ikke er knappa helt igjen, la dette en demper p helhetsinntrykket. Og hvor ofte bruker en egentlig en kofte helt igjenknappa? Da ble rillestrikk et bedre alternativ! Knappestolpene som sto i oppskrifta, enkle knappestolper av DENNE typen, egner seg etter min mening bedre til tykkere garn. 

Knappene kjpte jeg p Husfliden i Stjrdal, i forbindelse med hasteturen vi hadde vren 2015 for redde det skadde yet til Inga.

Kofta har ftt seg en tur i vaskemaskina p 30 C p ullprogram, med ullvaskemiddel, fr bruk. Jeg liker gjre dette med alle mine kofter i ubehandlet ull. Ikke ndvendig p noen som helst mte, kun en personlig preferanse.  

Jeg liker dampe arbeidet nr jeg holder p med montering og syns ofte at arbeidet har en tendens til bli flatt og livlst. Da hjelper det med en tur i vaskemaskina. Jeg innbiller meg at koftene blir mykere og tettere. Finull fra Rauma blir i alle fall mykere etter vask, men det samme gjelder ikke Ask fra Hifa eller PT2 fra Rauma. 

Les mer om mine ullvasketips HER.

Puh! Det gjorde godt endelig f publisert denne kofta! Selv er jeg strlende fornyd med resultatet!

#osterjakken #kofteboken2 #kofte

Lik strikkepikens facebookside da vel!

18 fine kommentarer

solliv

27.11.2017 kl.17:07

Du og du, du er superflink....Hvordan har du ftt s mye lrdom :-) Resultat var vakkert og fargene helt skjnne....

Strikkepiken

27.11.2017 kl.17:10

solliv: Mange, mange takk :) litt skole, mye youtube, prving og feiling og revis med erfaring med strikking og kreative sprell! S prver jeg ha et bevisst forhold til det og utfordre meg selv og tr utenfor komfortsona. Da er det godt se at det frer frem :)

Monai

27.11.2017 kl.18:05

Wow knallfine bilder og ikke minst nydelig arbeid du har gjort med koften.

Liker at du skriver s detaljert om de prosjektene du gjr. Da kan ogs andre lre av det.

Jeg har strikket i-cord fr,men aldri p kofte. Det hadde vrt gy prve. Tusen takk for at du deler med oss.

Strikkepiken

28.11.2017 kl.13:23

Monai: Mange, mange takk! Mannen er en flink fotograf :)

For meg er det veldig viktig t andre kan lre av det jeg lrer nr jeg holder p! I-cord er en snedig teknikk som burde vrt brukt mye mer, spr du meg :)

fjellgeitbundingen

27.11.2017 kl.19:18

Kofta ble super fin. Ble nydelige farger sammen og kledde deg meget godt. Fint liv i den. Du er kjempe flink og jeg er imponert og motivert av alt du lrer underveis og husker til neste gang. Innleggene er fine og profesjonelle med linker tilbake til andre innlegg.

Strikkepiken

28.11.2017 kl.13:27

fjellgeitbundingen: Tusen, tusen takk :D Jeg har funnet ut at kalde farger med bl undertoner er suksessfaktor i mitt klesskap.

Motivasjonen er hele tiden lre noe nytt og utvikle meg :) Skulle jeg ikke linket hadde blogginnleggene blitt uendelig lange, eller veldig lite informativt. Bra hre at du setter pris p lsninga mi! :)

Lisn

27.11.2017 kl.20:32

Nydelig!

Du inspirerer til strikking:)

Strikkepiken

27.11.2017 kl.20:59

Wow! Takk! :D

BodilE

27.11.2017 kl.20:37

En virkelig gjennomfrt og fin kofte! Blir s imponert over hndverket du legger ned i arbeidene dine. Nydelig fargevalg ogs, som du kledde veldig godt! Og takk for at du tar deg tid til forklare og lenke til metodene du bruker :)

Strikkepiken

28.11.2017 kl.13:30

BodilE: Tusen, tusen takk for en veldig fin kommentar! :)

Martine / Full av ull

28.11.2017 kl.08:34

S fine farger du har valgt p kofta! Jeg holder ogs p strikke denne n, og har akkurat satt sammen alle delene p en pinne. Jeg strikker i marinebl som hovedfarge, hvitt mnster og beige lus. Morsomt se hvor ulik uttrykk koftene fr p grunn av fargevalg, og i tillegg de fine detaljene du har lagt til som ikke er i oppskriften. En kjempefin kofte vre stolt av, og et tidkrevende plagg. Ha en fin dag :)

Strikkepiken

28.11.2017 kl.13:37

Martine / Full av ull: Mange mange takk :) Alltid spennende eksperimentere med farger. Har i flere prosjekter prvd unng hvitt for komme litt ut av komfortsona.

Din fargekombinasjon hres veldig flott ut :) Farger er vel kanskje den enkleste og mest effektfullt variere.

Takk takk, og ha en fin dag du ogs :)

Laine

29.11.2017 kl.21:49

S fantastisk flott😃 flinke du er👏🏻

Strikkepiken

05.12.2017 kl.15:29

Laine: Tusenvis av takk <3 <3 <3

Elisabeth

02.12.2017 kl.18:12

Hei fra Vancouver. N er det en stund siden sist jeg sendte en hilsen.

Denne kofta er bare helt fantastisk. Det er arbeidet med de sm detaljene som gjr den helt topp, Vrangbord i 2 farger !!!! Kantene rundt!!!! Du har ftt kingen p ermet nesten usynlig. Det har jeg litt problemer med av og til, og vil gjerne lre mer om det.

I Vancouver er det regn og atter regn, og mrk himmel, s det er fin tid til strikking.

Vi snakkes!

Elisabeth

Strikkepiken

05.12.2017 kl.15:34

Elisabeth: Hei Elisabeth fra Vancouver :) S hyggelig hre fra deg igjen og takk for det helt supre tilbakemeldingen din!

Har du titta nrmere p bloggposten om king? Der viser jeg hvordan jeg gjr det :)

Her gr det i sn, siste dgnet har det virkelig lavet ned. Her gr brytebiler, traktorer, snfresere og snskuffer om hverandre. Litt mye jobb holde veier og innkjrsler kjrbare, med n er det virkelig vakkert ute!

13.12.2017 kl.16:04

Nydelig kofte. Veldig fine farger og kjempe herlig hre om hvordan du gjorde alt sammen :)

Strikkepiken

13.12.2017 kl.16:07

Anonym: Mange tusen takk :)